Individualizirani pristup je oblik podrške učenicima s posebnim odgojno obrazovnim potrebama (urednih intelektualnih sposobnosti).
Pod individualiziranim pristupom se podrazumijeva niz postupaka i aktivnosti koje će provoditi svi sudionici u odgoju i obrazovanju učenika a pod tim se misli, prije svega, na primjenu onih metoda, sredstava i didaktičkih materijala koji podupiru posebne edukacijske potrebe djeteta (npr.potrebe uvjetovane teškoćama čitanja i pisanja i / ili računanja, oštećenjem vida, oštećenjem sluha, cerebralnom paralizom, teškoćama u održavanju pažnje (ADD) i /ili teškoćama u ponašanju i sl. )
Individualizirani pristup, za razliku od prilagođenog programa, ne podrazumijeva sadržajnu prilagodbu nastavnog gradiva. On podrazumijeva samo prilagodbu načina rada i zahtjeva prema učeniku (kao i kod prilagođenog programa), ali bez sadržajne prilagodbe gradiva).
Prilagođavaju se sljedeći zahtjevi:
1. Zahtjevi s obzirom na samostalnost učenika:
stupnjevito pružanje pomoći i podrška pri rješavanju zadataka, rukovanju. npr. geometrijskim priborom, pomoć kod pojašnjenja uputa i sl.
2. Zahtjevi s obzirom na vrijeme rada:
predviđanje produljenog vremena za rješavanje zadataka(do 50%) osobito u pisanim provjerama znanja…
3. Zahtjevi obzirom na način rada:
pojedinačno zadavanje zadataka, odabir tipova zadataka po principu lakši-teži-lakši; češće vježbanje i ponavljanje, korištenje diktafona i kalkulatora.(npr.učenici s diskalkulijom)
4. Zahtjevi s obzirom na provjeravanje:
– Samo usmena provjera ili pismena (što je učeniku lakše) pružiti mogućnost da netko drugi čita (učenik s disleksijom);
– Uvećati font ( 12-14 pt)
– Boldati bitne sadržaje.
– Izbjegavati ukošena slova (italik) i složene upute.
– Ispite ne pisati rukopisom.
– Pojašnjavati vokabular manje frekventnih riječi ili matematički rječnik ( usporedni=paralelni, suma= zbroj) i sl.
– Češće provjeravati znanje učenika u kraćim vremenskim jedinicama i s manjim brojem zadataka ili pitanja u ispitivanju. ( Mogu se ponuditi i okvirna pitanja za pripremu).
– Tekst u ispitima poravnavati jednostrano ( samo s lijeve strane).
– Ne koristiti podcrtavanje sadržaja ( zbog vizualnog spajanja riječi ) i sl.
– Disgrafične greške podcrtati (da ih učenik može sam ispraviti) a ne križati ili pisati preko rukopisa. Ne uzimati te pogreške u obzir kod ocjenjivanja.
– Ne inzistirati na boljem rukopisu npr. kod učenika sa disgrafijom.
5. Zahtjevi s obzirom na aktivnost:
zajedničko planiranje rada s učenikom, češće promjene aktivnosti (učenicima s ADD ili ADHD-om) fizičko približavanje učenika izvor promatranja (konstruiranje, mjerenje…)
I u prezentaciji nastavnih sadržaja paziti na isto (perceptivno prilagođavanje) :
Primjenu ciljanih, jednostavnih, preglednih, interesantnih nastavnih sredstava bez suvišnih detalja (slike, karte, crteži) Koristiti sažimanja i umne mape kod prezentacija, te audiovizualna sredstva.
Individualizacija se odnosi i na drugačiji pristup prema ponašanju učenika koji npr,. ima ADHD, pa, ne može cijeli sat sjediti na mjestu nego se predvide aktivnosti u kojima može ustati, otići u drugi dio razreda, baviti se drugim sadržajima nakon što je završio svoj zadatak (koji je njemu primjeren).
Takvog učenika se ne kažnjava negativnim opaskama ili jedinicama zbog nemogućnosti prepisivanja s ploče zbog problema sa pažnjom, zaboravljanja domaćih zadaća, već se primjenjuju postupci koji su navedeni u nalazima ili dodatnim materijalima koji se odnose na djecu npr. sa ADHD-om, disleksijom, oštećenjem vida, sluha i dr.
Hoće li će se primijeniti prilagođeni program ili individualizirani pristup ovisi o teškoćama učenika, odnosno njegovim mogućnostima da slijedi redovni nastavni plan i program, a to se utvrđuje dijagnostičkim postupcima.
Odluku o navedenim oblicima (nakon provedene dijagnostike) donosi Povjerenstvo koje čini tim škole ( stručna služba,razrednik učenika ) i školski liječnik . Oni svoju preporuku šalju u gradski ili županijski organ uprave (ovisi gdje učenik živi).
Organ uprave donosi Rješenje o obliku školovanja, koji u ovom slučaju znači primjenu čl. 4 Pravilnika o školovanju učenika s teškoćama u razvoju, s naznakom radi li se o prilagođenom programu ili samo o individualiziranom pristupu.
Od dana dobivanja Rješenja o primjerenom obliku daljnjeg školovanja, učitelji TREBAJU postupati u skladu s preporukom i uz pomoć stručnog tima, predložiti, napisati i provoditi predviđene aktivnosti i metode rada, sukladne učenikovim posebnim potrebama.
Za učitelje i jedan i drugi pristup zahtijeva dodatnu pripremu, ali za prilagođeni program i izradu programa za svakog učenika iz svakog ili samo nekih predmeta. Za individualizirani pristup učitelj treba predvidjeti, napisati i prilagoditi metode rada.
Za oba oblika rada piše se i izvješće o uspješnosti na polugodištu i kraju nastavne godine i predaje na uvid voditelju stručnog tima (obično defektologu).
Učenici koji osnovnu školu završe prema individualiziranom pristupu školuju se u redovnoj srednjoj školi tj. onom srednjoškolskom programu za koji imaju najbolje sposobnosti.
Važno je u srednjoj školi POKAZATI RJEŠENJE i po potrebi nalaze koje je dijete imalo u osnovnoj školi. Učenici koji imaju dokumentaciju mogu dobiti dodatne bodove pri upisu u srednju školu ili se čak direktno upisuju, zavisi od škole. Uvjeti uvijek pišu u natječaju za upis.
U osmom razredu učenik se upućuje na Profesionalnu orijentaciju (Zavod za zapošljavanje) gdje nakon provedenih testova dobije preporuku za najpogodniju školu (uvažavajući sposobnosti i osobitosti djeteta).
Također je jako važno rukovoditi se djetetovim potencijalima i biti svjestan realnih ograničenja (visoka inteligencija nije dovoljna ako dijete ima velike teškoće sa pažnjom,čitanjem i pisanjem npr…).
U svakom slučaju, sa školom i dalje treba surađivati i djetetu osiguravati pomoć u učenju . Ako učenici upišu školu prema svojim sposobnostima i talentima, obično su motivirani i uspješni.
SAVJETI I INFORMACIJE RODITELJIMA
Ako vaše dijete ima teškoće u: čitanju, pisanju, računanju, motorici, govoru, pažnji i ili ponašanju i sl. obratite se razredniku ili direktno nekom od članova stručnog tima škole (pedagog,psiholog,defektolog,logoped) te zatražite PRAVOVREMENU pomoć.
Nemojte da vas zavaraju DOBRE ili čak VISOKE INTELEKTUALNE SPOSOBNOSTI vašeg djeteta ( u djece sa disleksijom i disgrafijom je to čest slučaj) to ne znači da djetetu ne treba pomoć npr. u čitanju i ili pisanju, ili u kontroli ponašanja (ADHD).
Skrivanjem ili „maskiranjem“ problema pojačati ćete FRUSTRACIJE svoga djeteta, koje mogu prerasti i u veće probleme (problemi ponašanja,školske fobije).
Individualizacija pristupa, unutar redovnog programa, je oblik pomoći vašem djetetu ( kako bi se održala pozitivna motivacija za rad) ali i signal i obveza nastavnicima da prema učeniku postupaju u skladu s predloženim metodama.
Individualizaciju može predložiti učitelj, roditelj ili netko od članova stručnog tima.
Rješenje o individualizaciji se može i ukinuti na prijedlog istih osoba, ali samo ako stručni tim (uz nadležnog liječnika) utvrdi da zbog postignutog napretka ne postoji daljnja potreba za tim oblikom školovanja..
Roditelj IMA PRAVO UVIDA u metode rada koje koristi nastavnik, kako bi mogao surađivati u pružanju adekvatne pomoći svome djetetu.
Potrebno je i poželjno da roditelji surađuju s razrednikom, stručnim timom škole, ali po potrebi i sa svim nastavnicima ( u predmetnoj nastavi) kako bi individualizacija bila što efikasnija.
SAVJETI I INFORMACIJE UČITELJIMA
Kada učitelji dobiju obavijest da je učenik sa posebnim potrebama dobio Rješenje o primjerenom obliku daljnjeg školovanja ( individualizirani pristup u nastavi) potrebno je ODMAH pristupiti izradi prijedloga primjerenih METODA rada u nastavi ( uz suradnju sa stručnim timom) i dosljedno ih i primjenjivati.
Na POLUGODIŠTU i NA KRAJU nastavne godine podnosi se PISMENO IZVJEŠĆE o uspješnosti primjene korištenih metoda i/ili prijedlog novih uz komentar o daljnjoj potrebi ovog oblika pomoći (na kraju godine).
Učenici koji imaju individualizaciju pristupa u nastavi su učenici PROSJEČNIH ili NADPROSJEČNIH INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI, ali sa posebnim potrebama na određenom razvojnom području.
Ocjenjuju se ocjenama od 1-5 , kao i ostali učenici. Pri ocjenjivanju treba se uzeti u obzir učenikova teškoća, ali i uloženi napor i trud u radu.
Ovi učenici u pravilu NE PONAVLJAJU razred, iako (u iznimnim slučajevima) kad to procijene i članovi stručnog tima, u predmetnoj nastavi MOGU PONAVLJATI RAZRED.
Antonela Puharić Burčul,prof.
Stručni suradnik – defektolog-logoped